Avui dia, la tecnologia ha evolucionat tant que ens ha permès crear aparells i dispositius que mai ens hauríem pogut imaginar. Uns d’aquests aparells són els cotxes autònoms, els quals tenen la opció de conduir ells sols, sense que ningú hagi d’estar pendent del volant. La marca Tesla, per exemple, és una de les més especialitzades en aquest tipus de cotxes, i n’ofereix una enorme quantitat de models diferents. En general, aquests vehicles autònoms funcionen a la perfecció, i poden ser molt útils quan la persona que ha de conduir no es troba en un estat suficientment bo per fer-ho. En tots els anys que fa que aquest tipus de cotxe està en circulació, són molt pocs els accidents que hi ha hagut. Però aquests automòbils presenten un gran problema: com actuaran en una situació on, per exemple, no hi hagi més remei que xocar contra un mur, i, per tant, posar en perill la vida dels passatgers, o atropellar uns vianants, i, per tant, gairebé assegurar-los la mort?
Aquest és el dilema davant el qual es troben els tècnics que programen aquests cotxes, ja que, quan el conductor és una persona humana, aquesta tria què fer davant del perill, i, per tant la decisió és seva, però si el que condueix és una màquina aquesta decisió haurà estat anteriorment programada, i ningú compraria un cotxe sabent que en cas de perill aquest podria prendre-li la vida.
Per tal d’intentar resoldre aquest problema un equip d’investigadors estatunidencs i europeus han creat un experiment anomenat “la màquina moral”, on plantegen un seguit de situacions en les que hi ha d’haver alguna víctima mortal sí o sí, però el cotxe pot prendre la decisió de quina seria aquesta. Aquest experiment s’ha dut a terme a 223 països i territoris, i presenta més de 40 milions de dilemes resolts. Les respostes dels usuaris representen un reflex de la moralitat humana, i han de permetre als investigadors programar els cotxes autònoms.
De moment, podem dir que encara ens trobem lluny de que els cotxes autònoms siguin majoria a les carreteres, ja que presenten preus molt elevats i la població encara no confia suficientment en aquest tipus de tecnologia. Però els experts asseguren que d’aquí a unes dècades aquests cotxes seran majoria a les carreteres, cosa que implica que s’haurà aplicat el codi moral de la majoria de la població en la seva programació.
Comentaris Oberts